4.2 Afwijkingen op investeringskredieten
Hier worden afwijkingen op investeringskredieten ten opzicht van het Meerjaren Investeringsplan (MIP) in de begroting 2020 omschreven. Het gaat hierbij om investeringen die vanaf 2020 worden geactiveerd en dus leiden tot kapitaallasten vanaf 2021. Voor de kapitaallasten van deze kredieten is in alle gevallen dekking beschikbaar binnen de stelposten voor kapitaallasten in de begroting 2020.
Afwijkingen op investeringskredieten | Jaar | Raming oud | Verhoging krediet | Verlaging krediet | Raming nieuw | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verharding/wegen | ||||||
1. | Hospitaalweg, Laan van Kortrijk, Verl. Sportlaan | 2020 | 200 | 100 | - | 300 |
2. | Christoffelstraat-Deldensestraat | 2020 | 100 | 100 | - | 200 |
3. | Wierdensestraat | 2020 | 350 | - | -350 | - |
4. | Fietspad Huttenweg | 2020 | 120 | - | -120 | - |
5. | Fietspad Maardijk | 2020 | 100 | - | -100 | - |
6. | Fietspad Windmolenbroeksweg | 2020 | 100 | - | -100 | - |
7. | OBA4 - Steffensweg | 2020 | 125 | 25 | - | 150 |
8. | Ootmarsumsestraat - Markgravenweg | 2020 | 250 | 150 | - | 400 |
9. | Vriezenveenseweg - Almeloseweg | 2020 | 500 | - | -500 | - |
10. | H.R. Holstlaan (Nijreessingel - A35) | 2020 | 800 | - | -750 | 50 |
11. | KP Plesmanweg - Bleskolksingel | 2020 | - | 900 | - | 900 |
12. | Sluitersveldssingel | 2020 | - | 250 | - | 250 |
13. | Kerkhofsweg | 2020 | - | 50 | - | 50 |
14. | H.R. Holstlaan (Nijreessingel - Schoolstraat) | 2020 | - | 50 | - | 50 |
15. | Schoolstraat | 2020 | - | 200 | - | 200 |
16. | Windslaan | 2020 | - | 50 | - | 50 |
17. | Investeringsruimte | 2020 | -180 | - | 45 | -135 |
Hoofdtaakveld 2 Verkeer en Vervoer | 2.465 | 1.875 | -1.875 | 2.465 | ||
18. | Primair onderwijs | 2020 | 250 | - | -250 | - |
19. | Voortgezet onderwijs Pius X college | 2020 | 3.750 | - | -952 | 2.798 |
Hoofdtaakveld 4 Onderwijs | 4.000 | - | -1.202 | 2.798 | ||
Tractie groen | ||||||
20. | Nissan NV 200 vdr-30 | 2020 | - | 37 | - | 37 |
21. | Nissan NV 200 vdr-31 | 2020 | - | 32 | - | 32 |
22. | VW Crafter | 2020 | - | 70 | - | 70 |
Hoofdtaakveld 5 Sport, cultuur en recreatie | - | 139 | - | 139 | ||
Riolering (VGRP 2016-2020) | ||||||
23. | Kolken | 2020 | 50 | - | -50 | - |
24. | Verbetermaatregelen | 2020 | 220 | 215 | - | 435 |
25. | Alternatieve sanitatie | 2020 | 50 | - | -50 | - |
26. | Inprikpunten drukriolering | 2020 | 50 | - | -50 | - |
27. | Drukriolering | 2020 | 300 | - | -300 | - |
28. | Maatregelen afkoppelen | 2020 | 420 | 135 | - | 555 |
29. | Grondwaterplan | 2020 | 232 | 78 | - | 310 |
Tractie | ||||||
30. | Transporter | 2020 | - | 35 | - | 35 |
31. | Grafdelver | 2020 | - | 105 | - | 105 |
Hoofdtaakveld Volksgezondheid en milieu | 1.322 | 568 | -450 | 1.440 | ||
TOTAAL | 7.787 | 2.582 | -3.527 | 6.842 | ||
Bedragen * 1.000 euro |
Toelichting:
1. Hospitaalweg, Laan van Kortrijk, Verl. Sportlaan (RAAD-5917 ) |
De maatregelen zorgen ervoor dat er een veilige en begaanbare situatie ontstaat. De bestaande asfaltverharding wordt vervangen door gebakken klinkers, dit in kader van duurzaamheid en verkeersregiem. Na diverse verkeerskundige varianten beoordeeld te hebben is het versmallen en het instellen van een 1-richtingsverkeer komen te vervallen.
2. Christoffelstraat - Deldensestraat
Definitieve raming is opgesteld. Betreft een bijdrage aan een rioleringsproject. Het bestaande asfalt zal worden vervangen door duurzame gebakken klinkers.
3. Wierdensestraat
Vanwege de complexiteit van het project en de afstemming met het project aan de H.R. Holstlaan is de uitvoering van dit project naar achter geschoven.
4. Fietspad Huttenweg
Nader onderzoek geeft aan dat de schades kleiner zijn dan was voorzien. Hierdoor kan de maatregel worden afgeschaald en kan worden volstaan met een onderhoudsmaatregel i.p.v. een investering.
5. Fietspad Maardijk
Nader onderzoek geeft aan dat de schades kleiner zijn dan was voorzien. Hierdoor kan de maatregel worden afgeschaald en kan worden volstaan met een onderhoudsmaatregel ipv een investering.
6. Fietspad Windmolenbroeksweg
Nader onderzoek geeft aan dat de schades kleiner zijn dan was voorzien. Hierdoor kan de maatregel worden afgeschaald en kan worden volstaan met een onderhoudsmaatregel i.p.v. een investering.
7. OBA4 Steffensweg
Bij het nader uitwerken van het project is ervoor gekozen om de rijbaan van de straat duurzamer in te richten. Het bestaande asfalt zal worden verwijderd en er worden gebakken klinkers aangebracht. Dit is duurzamer en past beter bij de uitstraling van een woonstraat met een 30 km/uur regime.
8. Ootmarsumsestraat-Markgravenweg
Uit nader onderzoek blijkt dat de maatregel die genomen moet worden ingrijpender en duurder zal zijn. Op dit moment wordt samen met verkeer nog onderzocht of het kruispunt anders ingericht kan worden. Dan is het ook mogelijk om het verkeerslicht te laten vervallen.
9. Vriezenveenseweg – Almeloseweg
Door nader constructieonderzoek en verdere prioritering binnen de investeringslijst is dit project in de planning naar achter geschoven.
10. H.R. Holstlaan (Nijreessingel – A35)
Een ander deel van de H.R. Holstlaan (Nijreessingel – Schoolstraat; zie ook punt 15) is in de planning naar voren geschoven. Dit omdat er integraal opgetrokken kan gaan worden met het omvormen naar een LARGAS. Deze omvorming staat op de investeringslijst van verkeer. Hiervoor is ook een aanzienlijke subsidie mogelijk. Omdat beide delen van de H.R. Holstlaan niet tegelijk in uitvoering kunnen worden genomen is dit deel in de planning naar achter geschoven. Wel zal er dit jaar met de planvorming gestart worden.
11. Kruispunt Plesmanweg – Bleskolksingel
De kwaliteit van het asfalt op dit kruispunt was noodzaak om op korte termijn maatregelen te nemen.
De verkeerslichten zijn inmiddels vervangen en deze zijn ook intelligent gemaakt. Hiervoor was een subsidie beschikbaar. Nu doet zich ook de mogelijkheid voor om 2 opstelstroken te laten vervallen wat ten goede zal komen aan het openbaar groen en de boomstructuur (duurzamere inrichting).
12. Sluitersveldssingel
Betreft een al langer lopend project wat dit jaar tot uitvoering gebracht zal worden. De definitieve raming is nu bekend en dit betekent dat het project in 2020 250.000 euro aangezuiverd moet worden.
Hier heeft de voorbereiding flink wat meer tijd gekost doordat er tegenstrijdige belangen zijn.
13. Kerkhofsweg
Project was in een later planjaar geprogrammeerd maar doordat de technische staat van de verharding harder achteruit gaat is dit project in de planning naar voren gehaald. Dit jaar zal alleen de planvorming opgestart worden. Uitvoering staat gepland in 2021.
14. H.R. Holstlaan (Nijreessingel Schoolstraat)
Dit project was later geprogrammeerd maar omdat hier een combinatie is te maken met een project van verkeer om dit weggedeelte anders in te richten (LARGAS) en hier subsidiemogelijkheden zijn is het project in de planning naar voren gehaald. Dit betreft alleen nog een krediet voor de planvorming en voorbereiding. Uitvoering staat gepland in 2021.
15. Schoolstraat
Doordat er binnen het project conflicterende belangen waren (verkeer, Stichting Almelo Parkstad en bewoners) is er meer tijd en geld gaan zitten in de voorbereidingen en de communicatie. Ook is de definitief gekozen maatregel duurder uitgevallen.
16. Windslaan
Betreft de mogelijkheid om in een rioleringsproject mee te liften. Hier kunnen we het asfalt vervangen door duurzamere gebakken klinkers. Dit is niet alleen duurzamer maar komt ook de verkeersveiligheid ten goede (30 km/uur zone).
17. Investeringsruimte
Betreft restant investeringsruimte.
18. Primair onderwijs
Het Huisvestingsprogramma 2020 (BW-7463) is vastgesteld. Hierin is geen investering voor het Primair Onderwijs opgenomen.
19. Voortgezet onderwijs Pius X college
In het huisvestingsprogramma 2020 (BW-7463) is een investering van 2,8 mln euro opgenomen ten behoeve van het schoolgebouw van het Pius X college. Het betreft de gedeeltelijke vervangende bouw / levensduur verlengende renovatie inclusief verduurzaming van het schoolgebouw aan de Cesar Franckstraat 4.
20 tm 22
Het betreft de vervanging van tractiemiddelen ten behoeve van groenuitvoering/beheer openbare ruimte.
23 tm 29 Riolering
Het betreft een correctie van het MIP op basis van het IGOP2020.
30 en 31
Het betreft de vervanging van tractiemiddelen ten behoeve van de begraafplaats.